دسته‌بندی نشده

۵ کتاب نفیس ارزشمند که باعث خوشحالی هر پدری می‌شود

5 کتاب نفیس

 

 

5 کتاب نفیس ارزشمند

یافتن کادوی مناسب برای روز پدر کاری بسیار دشوار است. چیست که بتواند لایق فداکاری های پدر ایرانی باشد؟! با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی کشور ما، شاعران و نویسندگان بسیاری – از پدر شعر فارسی رودکی گرفته، تا پدر شعر نو فارسی نیما یوشیج- در سراسر تاریخ، کتاب به صورت نظم و نثر پدید آورده‌اند.

اما نه همه این ها با اقبال عمومی مواجه شده‌اند. از قرآن کریم، دیوان حافظ، شاهنامه فردوسی، رباعیات خیام و مثنوی معنوی، پنج کتاب نفیسی هستند که در قلب ایرانی ها جای گرفته‌اند و در ادبیات و فرهنگ روزمره ما نقش غیر قابل انکاری دارند و به عنوان هدیه روز پدر پیشنهاد می‌شود.

هر سال که نزدیک 13 رجب زادروز ولادت امام علی علیه السلام و روز پدر می‌شویم، به شخصه تنها چیزی که ذهنم را درگیر می‌کند این است که چه چیزی بخرم که هم لایق پدر عزیزم باشد و هم سال های قبل به او هدیه داده نشده باشد. تقریبا از یک هفته قبل شروع به گشت و گذار در اینترنت و دیدن مغازه های مختلف در سطح شهر می‌کنم؛ به طوری که تقریبا تمام کارهای دیگری که باید انجام دهم با اخلال مواجه می‌شود.

گوشی موبایل، عطر و ادکلن، کیف و کفش، لوازم جانبی موبایل و ساعت از جمله آیتم هایی هستند که در سالهای قبل هدیه داده‌ام و به نوعی تکراری محسوب می‌شوند. بنابراین در این مقاله تصمیم گرفتم 5 کتاب ارزشمندی که در مذهب و ادبیات ما جایگاه ویژه ای دارند و می‌توان به عنوان کتاب نفیس هدیه داد، با شما به اشتراک بگذارم، بلکه بتواند حداقل مشکل امسال شما در خرید هدیه روز پدر را حل نماید.

دیوان حافظ نفیس

حافظ شیرازی از جمله شاعرانی است که رد پای اشعار او را در جای جای زندگی ما ایرانیان می‌توان یافت. بسیاری از اشعار حافظ به صورت ترانه و آهنگ توسط خوانندگان در تلویزیون و یا به صورت سی دی و دی وی دی منتشر می‌شود. از جشن های باستانی ما -از عید نوروز به عنوان مهمترین آنها که بگذریم- شب یلدا است. فال دیوان حافظ جزئی جدایی ناپذیر در سفره شب یلداست.

جمع‌های دوستانه‌ای که خانواده و اقوام دور هم جمع می‌شوند. ابیاتی از غزلیات حافظ خوانده می‌شود و هر کسی تفسیری از شعر خوانده شده به جد یا طنز ارائه می‌کند. و بدین ترتیب شبی ماندگار در جمعی صمیمی رقم زده می‌شود. به طور کلی، اشعار عارفانه و پند آمیز حافظ می‌تواند به عنوان راهنمایی کاربردی در زندگی استفاده شود و باعث غنای فرهنگی شخص و جامعه شود.

تلاوت قرآن کریم فواید بسیاری دارد که شاید ذکر کردن تمام آنها خود در یک کتاب قطور نیز نگنجد. قرآن کلام خداست و خواندن آن فضیلت و ثواب دارد. جدا از این، حسی که از خواندن و ارتباط با قرآن به انسان دست میدهد وصف ناشدنی است. حسی عارفانه و خدایی که شاید در اثنای حیات مادی این روزهای بشر حکم کیمیا را داشته باشد.

چه چیزی والاتر از گفتگو با خداوند است که چنانچه خود او فرموده: الا بذکر الله تطمئن القلوب. اما این خواندن، مقدمه اجرای این دستورات الهی در زندگی فردی و اجتماعی است. عمل کردن به قرآن است که باعث پیشرفت و سعادت فرد و اجتماع می‌شود. پس همه ما وظیفه داریم که در ترویج قرآن و اخلاق قرآنی در جامعه کوشش کنیم.

شاعران بسیاری قبل و بعد از فردوسی شعر سروده‌اند ولی هیچ یک در جایگاه فردوسی قرار نگرفته‌اند. در روزگاری که سیطره زبان و ادبیات عربی می‌رفت تا زبان فارسی را به فراموشی بسپارد، حکیم ابوالقاسم فردوسی با اثر جاودانه‌اش شاهنامه به مقابله با زوال زبان و ادبیات فارسی برخاست.

در تمام حدودا پنجاه هزار بیت اشعار فردوسی، تنها ۸۶۵ واژه عربی میتوان یافت. شاهنامه یادآور پهلوانان و بزرگان ملی ایران است که اندک اندک از خاطره‌ها درحال محو شدن هستند.

شاید اگر کتاب بی‌نظیر فردوسی وجود نداشت، اکنون نام و نشانی از بسیاری از عناصر و شخصیت‌های فرهنگی ما وجود نداشت. شاهنامه‌خوانی که زمانی در مجالس خوانین و اشراف و یا در قهوه‌خانه‌ها اجرا می‌شد، بازتاب‌های شکوه‌مندی در ادبیات جهان داشته‌ است و شاعران بزرگی مانند گوته و ویکتور هوگو از آن به نیکی یاد کرده‌اند.

خیام را همه با رباعیاتش می‌شناسند هرچند که از نظر علمی جایگاه والاتری دارد. او در اشعارش به موقتی بودن این دنیای فانی اشاره می‌کند و با زبانی تند، تازیانه‌ای بر زاهدان دروغین و ریاکار می‌زند. خیام با مهارتی مثال زدنی از کلمات برای منتقل کردن منظورش استفاده می‌کند.

تسلط کامل او بر رباعی و معنا و مفهومی که در اشعارش منتقل می‌کند، سبب شده است که بسیاری از چهره‌های برجسته جهان اشعار او را به فارسی و به زبان محلی خود بخوانند. عملی که شاید آنچنان که شایسته است در کشور ما انجام نمی‌شود.

مولانا در این اثر جاودان با جهان‌بینی عرفانی که خاص اوست، در تعلیم راه‌های رسیدن به خدا و شناخت خود می‌کوشد. وجه تمایز مثنوی معنوی با سایر مثنوی‌ها، شیوه بیان سلیس و روان آن است. مولانا با استفاده از تمثیل داستانهایی از پیامبران، پادشاهان، چوپانان و حتی حیوانات حکایت می‌کند.

هر یک از این حکایت ها داستانی آموزنده است که انسان می‌تواند از آن در جهت تعالی خود و جامعه بهره ببرد. در عین حال ادبیات غنی موجود در مثنوی می‌تواند کمک شایانی به غنای ادبی فرد کند.

باید توجه داشت که وقتی ما قصد تهیه این کتابهای نفیس را به عنوان هدیه داریم، باید حدالامکان کتابی خریداری کنیم که شکل و شمایل زیبایی داشته و از کیفیت بالایی برخوردار باشد تا در شأن و مرتبه پدر به عنوان هدیه روز پدر باشد.

برای تهیه و آشنایی با مراکز پخش و فروش کتاب نفیس؛ میتوانید مقاله “بورس و مراکز فروش قرآن نفیس، قرآن عروس و کتاب نفیس“را مطالعه بفرمایید.

منبع: وبلاگ انتشارات هلیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *