دسته‌بندی نشده

معرفی کامل شاهنامه فردوسی+زندگینامه فردوسی بزرگ

شاهنامه فردوسی

 

 

 

 

شاهنامه‌ی فردوسی، عیار ادبیات فارسی

 

بسیاری از مردم دنیا، زبان فارسی را با نام فردوسی بزرگ می‌شناسند. شاعری که با سرودن شاهنامه، نه تنها زبان مردم سرزمینش را از خطر فراموش شدگی نجات داد بلکه نام خود را در تاریخ، جاودانه کرد. شاهنامه نمونه‌ی بی مانندی از ادبیات حماسی است. اثری که حکیم ابوالقاسم فردوسی برای سرودن آن 30 سال زمان صرف کرد. با اینکه شاهنامه در زمان خود با بی‌توجهی حاکمان رو برو شد، اما بعد از گذشت بیش از ده قرن از آن دوران هم چنان بزرگ ترین اثر منظورم در ادبیات ایران است. در این مقاله قصد داریم این اثر بزرگ را به طور کامل معرفی کنیم. اگر شما نیز از علاقمندان شاهنامه فردوسی هستید تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تولد شاعری از دیار طوس

ابولقاسم فردوسی با نام کامل ابوالقاسم حسن منصور بن محمد بن اسحاق شرف شاه طوسی، شاعر حماسه سرای ایرانی، در سال 329 هجری قمری در روستای باژ از توابع طوس خراسان چشم به جهان گشود. حکیم سخن و حکیم طوس از القاب فردوسی بزرگ است. او تحصیل خود را در مکتب‌ خانه‌های باژ و طوس آغاز کرد و سپس برای تکمیل آن راهی مدارس خراسان شد.

سرودن شاهنامه

 علاقه ی فردوسی به داستان‌ها و افسانه‌های قهرمانان ایرانی از دوران نوجوانی آغاز شد. در آن دوران به خاطر شرایط مساعد مالی توانست وقت و هزینه‌ی خود را صرف مطالعه، تحقیق و پژوهش کند. این علاقه تا جایی پیش رفت که فردوسی تصمیم به سرودن شاهنامه گرفت. شاهنامه‌ای که سرودنش بیش از 30 سال به طول انجامید. اوضاع مالی فردوسی در سالهای ابتدایی سرودن شاهنامه خوب بود اما در پایان، فقر کار را برای این شاعر بزرگ سخت کرده بود. پس از اتمام شاهنامه، فردوسی اثر ارزشمند خود را نزد سلطان محمود غزنوی برد تا در ازای زحمت 30 ساله‌ی خود هدیه ای از پادشاه بگیرد. اما با بی‌توجهی پادشاه رو برو شد.

مرگ در تنگ‌دستی

فردوسی که از بدقولی پادشاه ناراحت بود، مدتی را در سفر گذراند و در اواخر عمر به طوس بازگشت. شرایط زندگی برای این شاعر بزرگ به سختی می‌گذشت و سرانجام در اوضاع بد مالی از دنیا رفت. تاریخ دقیقی از وفات فردوسی در دست نیست اما بسیاری از منابع مرگ فردوسی را در سال 416 هجری قمری ذکر کرده‌اند.بر اساس گفته‌های تاریخی، فردوسی اثر دیگری به نام هجونامه دارد که آن را بعد از رانده شدن از دربار سلطان محمود سروده است. تعداد ابیات آن در حدود 100 بیت ذکر شده است. اما عده ای از محققان این اثر را متعلق به فردوسی نمی‌دانند.

برای خرید کتاب شاهنامه فردوسی بر روی عکس زیر کلیک کنید.

كليات شاهنامه رحلي عطري جعبه لپ تاپي چرم (كد0211)

شاهنامه، میراثی ماندگار

شاهنامه‌ی فردوسی را یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آثار ادبیات حماسی جهان می‌دانند. بر طبق گفته‌ها، تنها منبعی که فردوسی برای سرودن اثر بزرگ خود، از آن استفاده کرده، شاهنامه ی ابومنصوری بوده است. سرودن شاهنامه از سال 367 هجری قمری به طور رسمی آغاز شد. فردوسی نسخه‌ی اول شاهنامه را در سال 384 هجری قمری و نسخه‌‌ی نهایی آن را در سال 400 هجری قمری به اتمام رسانید. در شمار تعداد بیت‌های شاهنامه نیز اختلاف وجود دارد. منابع مختلف ابیات شاهنامه را بین 50 تا 60 هزار بیت ذکر کرده‌اند. بیت‌های بیشماری که داستان پهلوانی‌ها و رشادت‌های اصیل ایرانی را به زیبایی روایت می کند.

قالب شعری شاهنامه

قالب شعری شاهنامه، مثنوی است. قالبی که برای سرودن اشعار طولانی که درون مایه‌ی داستانی و اساطیری دارند، بسیار مناسب است. در این قالب، قافیه‌ها در دو مصرع هر بیت یکسان بوده و قافیه هر بیت با بیت بعدی متفاوت می باشند. به این قالب شعری دوتا دوتا هم می‌گویند. فردوسی با بهره گیری از این قالب و تلفیق آن با سبک خراسانی به زیبایی داستان های طولانی شاهنامه را به تصویر کشیده است بدون آنکه اندکی خستگی ایجاد کند.

موضوعات شاهنامه

شاهنامه‌ی فردوسی، ماجرای رشادت‌های پهلوانان ایرانی است. رشادت‌هایی که گاهی با پیروزی همراه بود و گاهی به شکست می انجامید. داستان‌هایی که از زمان حکومت کیومرث‌ شاه تا شکست سلطنت ساسانی از سپاه اعراب را شامل می‌شود. در این اثر، روایت درگیری با خارجی ها، از هندیان و تورانیان در شرق گرفته تا رومیان و تازیان در غرب و جنوب غربی، همه و همه به زیبا ترین شکل ممکن به نمایش در آمده است. بجز سیر تاریخی داستان‌ها، روایت‌های مستقل زیادی نیز در شاهنامه وجود دارد که هر کدام به تنهایی به اندازه یک اثر ماندگار، مهم هستند.

 تقسیم بندی شاهنامه

تقسیم بندی شاهنامه به شیوه های مختلف انجام شده است. در مهم ترین نوع تقسیم بندی، شاهنامه را به سه دوره‌ی متفاوت تقسیم می‌کنند. دوره‌ی اساطیری (از زمان به قدرت رسیدن کیومرث شاه تا دوران سلطنت فریدون)، دوره‌ی پهلوانی (از قیام کاوه آهنگر تا کشته شدن رستم به دست برادرش شغاد) و دوره‌ی تاریخی (از پادشاهی بهمن تا فتح ایران به دست اعراب). در ادامه به طور کامل در ارتباط با این دوره‌ها صحبت خواهیم کرد.

دوره ی اساطیری :

 این دوران  با به قدرت رسیدن کیومرث شاه آغاز می‌شود. پیشرفت تمدن ایرانی در این زمان بسیار چشمگیر است. کشف آتش و پس از آن توانایی جدا کردن سنگ از آهن از دستاورد‌های این دوره‌ی مهم است. مردمان این دوران اغلب به ریسندگی و بافندگی و کشاورزی مشغول بودند. بیشتر جنگ‌های ایران در آن زمان، داخلی و از نوع افسانه‌ای بود. نبرد با دیوان و تلاش برای غلبه بر آن‌ها از بزرگ‌ترین مشکلات دوران اساطیری بوده است. داستان ضحاک مار دوش (نماد پلیدی در شاهنامه) از جمله داستان‌های مهم این بخش است. در انتهای دوره‌ی اساطیری، قیام کاوه‌ی آهنگر و اتحاد او با فریدون باعث از بین رفتن ضحاک می شود.

دوره ی پهلوانی :

بدون شک این دوره، مهم ترین بخش شاهنامه است. همانطور که از نامش پیداست، داستان‌های پهلوانان دلیر ایرانی بخش عمده‌ی این دوران را تشکیل می‌دهد. پهلوانانی مانند زال، رستم، طوس، بیژن، سهراب و بسیاری دیگر از آن‌ها متعلق به این دوران هستند. سیاوش فرزند کیکاووس به دست افراسیاب به قتل می‌رسد و رستم برای گرفتن انتقام خون به ناحق ریخته‌ی شده سیاوش راهی توران می شود. این اتفاق یکی از مهم‌ترین بخش‌های شاهنامه، یعنی جنگ‌های خونین میان ایران و توران را رقم می‌زند. همچنین بعد از ظهور آیین زردشتی و در دوران سلطنت گشتاسب شاه، اسفدیار به دست رستم به قتل می‌رسد. مرگ ناجوانمردانه‌ی رستم نیز از دیگر اتفاقات مهم دوره‌ی پهلوانی است. رستم به دست برادر خود شغاد کشته می‌شود. او با حفر چاهی برای برادرش او را به قتل می‌رساند. بعد از این اتفاق، سیستان به دست بهمن پسر اسفندیار ویران  می‌شود.با مرگ رستم دوران پر شکوه پهلوانی به پایان می‌رسد.

دوره‌ی تاریخی :

آغاز دوره‌ی تاریخی شاهنامه را آغاز سلطنت بهمن شاه می‌دانند. بعد از بهمن شاه به ترتیب، همای، داراب و فرزندش دارا بر تخت می‌نشینند. در دوران سلطنت دارا ( داریوش سوم) اسکندر مقدونی به ایران حمله می‌کند و بعد از کشتن پادشاه، بر تخت می‌نشیند.بعد از دوران سلطه‌ی اسکندر، اشکانیان و ساسانیان به قدرت رسیدند. ابیاتی از شاهنامه نیز به دوران حکومت این دو سلسله بر ایران می‌پردازد. سرانجام با روایت حمله‌ی اعراب به ایران و شکست سل‌له ی ساسانی از سپاه اسلام، سرایش شاهنامه نیز به پایان می‌رسد.

اغراق نیست اگر بگویم وقتی شاهنامه پا به عرصه رقابت می‌گذارد، گویی هرچه کتاب در میدان حاضر هست همگی سلاح‌های خود را غلاف می‌کنند. شاهنامه نفیس این کتاب تمام‌عیار وارد گود شده است تا رتبه اول سفارش خرید کتاب متعلق باشد به خرید شاهنامه نفیس.

كليات شاهنامه فردوسی چاپ مسکو رحلي جعبه باز شو، کاغذ معطر لب چاپ با جعبه MDF هدیه(كد210)

شخصیت‌های شاهنامه

بنا بر نوشته های معتبر شاهنامه ی فردوسی نزدیک به 200 شخصیت منحصر به فرد دارد.این شخصیت‌ها شامل پادشاهان، پهلوانان، دیوان افسانه‌ای، زنان شاهنامه، مزربانان و وزیران هستند.

پادشاهان و وزیران:

پادشاهان شاهنامه شامل سه دسته‌ی پادشاهان ایرانی، تورانی و رومی هستند. کیومرث، بهرام گور، کیکاووس، فریدون، جمشید، طهمورث، هوشنگ،ضحاک، منوچهر، یزدگرد، قباد و هرمز از جمله پادشاهان ایرانی و افراسیاب، پشنگ، قیصر، تور و زادشم نیز از جمله پادشاهان تورانی و رومی شاهنامه هستند. همچنین بزرگمهر، بیطقون، تخوار و جاماسپ چهار وزیر ایرانی هستند که نامشان در شاهنامه آمده است.

پهلوانان :

 پهلوانان شاهنامه به دو دسته‌ی پهلوانان ایرانی و پهلوانان تورانی تقسیم می‌شود. این مجموعه بیش از 70 شخصیت اصلی شاهنامه را تشکیل می‌دهد. که خود نشان از تعداد بالای قصه های پهلوانی شاهنامه دارد. رستم، زال، اسفندیار، سهراب، کاوه‌ی آهنگر، هجیر، گودرز، شیدوش و گیو از پهلوانان ایرانی و اشکبوس، شیده ، هومان، ایلا، سپهرم، بارمان، کهیلا و دمور از جمله پهلوانان تورانی شاهنامه هستند.

دیوان:

همانطور که در توضیح دوره‌ی اساطیری آمده است، بیشتر جنگ‌های این دوران برای از بین بردن دیوها اتفاق افتاده است. از میان شخصیت‌های معروف دیوان می‌توان به اهریمن، اکومن، دیو سپید و ارژنگ دیو اشاره کرد.

 زنان شاهنامه :

قسمت مهمی از شخصیت‌های شاهنامه را زنان تشکیل می‌دهند. بیش از 30 شخصیت زن در داستان‌های مختلف شاهنامه نقش آفرینی کرده‌اند. سودابه (دختر شاه هاماوران)، کتایون (مادر اسفندیار)، رودابه (همسر زال و مادر رستم)، تهمینه (همسر رستم و مادر سهراب) و منیژه (دختر افراسیاب)، از مهم‌ترین زنان شاهنامه به شمار می آیند.

داستان‌های شاهنامه

تعداد داستان های مستقل در شاهنامه بیش از 70 مورد است. این داستان‌ها، ماجرای جنگ‌ها، نبرد‌های تن به تن، نحوه‌ی به سلطنت رسیدن پادشاهان و تعداد زیادی داستان دیگر را شامل می‌شود. از جمله مهم‌ترین داستان‌های شاهنامه می‌توان به هفت خان رستم، ماجرای بیژن و منیژه و نبرد رستم و سهراب اشاره کرد.

رستم، نماد پهلوانی شاهنامه

رستم، اصلی‌ترین قهرمان ادبیات اسطوره‌ای و حماسی ایران به شمار می‌آید. او فرزند رودابه و زال و نوه‌ی سام بود. همسرش تهمینه بود و سه فرزند او سهراب، فرامرز و بانوگشسب نام داشتند.رخش، اسب رستم همراه همیشه‌ی او بود و در تمامی مراحل رستم را یاری می‌کرد. کشتن دیو سپید، جنگ با سهراب، نجات کی کاووس، کشتن اسفندیار، کشتن اکوان دیو و فتح دژ سپندکوه از مهم‌ترین اقدامات رستم در شاهنامه است. طبق گفته‌ها، عمر رستم بسیار طولانی بوده و نزدیک به 600 سال ذکر شده است. البته رستم به مرگ طبیعی نمرد و توسط برادر خود، شغاد به قتل رسید. در این ماجرا، زواره دیگر برادر رستم و رخش نیز کشته شدند.

نسخه‌ی اصلی شاهنامه

قدیمی‌ترین نسخه‌ی خطی شاهنامه‌ی فردوسی که زمان نگارش آن به 200 سال بعد ازاولین نسخه برمی‌گردد، در کتابخانه‌ی فلورانس کشور ایتالیا نگهداری می‌شود. به گفته  مدیران این کتابخانه این نسخه‌ی قدیمی به تازگی به فرم دیجیتالی در آمده تا همه‌ی علاقمندان بتوانند از این اثر گران‌بها استفاده کنند.

شاهنامه ی چاپ مسکو

در فاصله‌ی سال های 1960 تا 1971، محققان بنیاد شرق شناسی علوم روسیه، ویرایشی دقیق برشاهنامه‌ی فردوسی انجام دادند. شاهنامه‌ی چاپ مسکو را مهم‌ترین و دقیق‌ترین تصحیح از روی شاهنامه‌ی فردوسی می‌دانند. این ویرایش در 9 جلد چاپ شده است. اکثر شاهنامه‌های موجود در بازار از روی همین تصحیح چاپ شده‌اند.

سخن آخر

وظیفه ی هر فارسی زبانی است که شاهنامه ی فردوسی بخواند و آن را به درستی بشناسد. با ارائه ی این مطاب تلاش کردیم تا اطلاعات جامعی را از این شاهکار بزرگ ارائه کنیم. هرچند که صحبت درباره ی شاهنامه نیازمند وقت و فرصت بسیار بیشتری خواهد بود اما امیدواریم که این مطالب توانسته باشد گوشه ای از عظمت این اثر ارزشمند را برای خوانندگان به نمایش بگذارد و باعث شود که مخاطبان به خواندن شاهنامه ی فردوسی تشویق شوند. 

منبع: وبلاگ انتشارات هلیا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *